Czytelnia

Internetowe Konto Pacjenta – w skrócie IKP

Co to takiego i czy rzeczywiście jest nam do czegoś potrzebne?

Zacznijmy od tego, że wiele lat temu pojawił się pomysł stworzenia jednej platformy w Internecie, na której gromadzone by były wszystkie dane na temat naszego zdrowia, chorób, badań, recept, skierowań, pobytów w szpitalu itp. Na urlopie potrzebny by nam był lek np. na alergię, doktor w lokalnej przychodni na platformie by mógł sprawdzić, że siedzi przed nim prawdziwy alergik i wypisać receptę. Wygodne.

Platforma rodzi się w trudzie i znoju, ale można już z niej zacząć korzystać. Nazywa się platformą P1. To właśnie na niej każdy z nas ma swoje własne Internetowe Konto Pacjenta (IKP). Co na tej platformie możemy znaleźć? Ano na przykład wystawione e-recepty. I tu właśnie pojawia się temat uruchomienia swojego konta. Bo jak mamy dostęp do własnego konta (IKP) to lekarz może wystawić e-receptę w przychodni lub podczas konsultacji on-line (o konsultacjach on-line napiszemy później), a platforma P1 przyśle do nas sms z kodem. Po pokazaniu kodu w aptece kupujemy leki z recepty. W filmie Seksmisja pojawiał się komunikat „Weź tabletkę” a do nas przyjdzie sms „Masz kod e-recepty”.

Do tematu platformy P1 i e-recept będziemy jeszcze wracać. A dzisiaj uruchomimy swoje Internetowe Konto Pacjenta. Siadamy z Witkiem do laptopów i do dzieła.

Wchodzimy na stronę: pacjent.gov.pl

Pojawia się strona główna a na niej z kilkadziesiąt zakładek, które dzisiaj pominiemy. Po lewej stronie na górze wyświetla się:

Internetowe Konto Pacjenta

I informacje po co to konto

  • otrzymasz e-receptę SMS-em lub e-mailem — wystarczy, że podasz swój numer telefonu lub adres e-mail
  • wykupisz leki z recepty w różnych aptekach nie tracąc refundacji
  • udostępnisz bliskiej osobie lub lekarzowi informację o stanie zdrowia i historię przepisanych leków
  • masz dostęp do danych medycznych swoich dzieci do 18. roku życia
  • otrzymasz kolejną e-receptę bez wizyty w gabinecie (w przypadku choroby przewlekłej, po ustaleniu z lekarzem).

Dla lubiących dzwonić nr telefonu:

Telefoniczna Informacja Pacjenta: 800 190 590

Klikamy w przycisk Zaloguj się i pojawia się napis:

Wybierz sposób logowania

Do wyboru mamy cztery sposoby logowania:

Profil Zaufany – Bezpłatne narzędzie, dzięki któremu załatwisz sprawy urzędowe online.

e-dowód – Dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Zalogujesz się za pomocą czytnika.

IKP -logowanie

Czyli na IKP mogę się zalogować za pomocą profilu zaufanego, e-dowodu i e-tożsamości potwierdzonej przez bank PKO BP lub Inteligo. Dane o naszym zdrowiu do banku nie są przekazywane, natomiast bank potwierdza, że osoba chcąca się zalogować to rzeczywiście Kasia lub Witek Wrotek.

Ja wybieram opcję Profil Zaufany bo posiadam go od jakiegoś czasu i ułatwia mi załatwianie różnych spraw bez biegania po urzędach.

Zapoznajemy się z kolejną informacją:

  • po zakończeniu pracy należy wylogować się z Internetowego Konta Pacjenta,
  • nie powinno się korzystać z Internetowego Konta Pacjenta w miejscach publicznych, np. korzystając z kafejek internetowych lub logować się za pośrednictwem ogólnie dostępnych niezabezpieczonych sieci internet.

Po zalogowaniu się za pomocą profilu zaufanego, oczom naszym ukazuje się napis:

Katarzyna, witaj w Internetowym Koncie Pacjenta

Powiadomienia

  • Uzupełnij swoje dane kontaktowe. Kiedy to zrobisz, będziesz dostawać e-recepty SMS-em lub e-mailem
  • możesz wybrać lub zmienić online swojego lekarza, pielęgniarkę lub położną podstawowej opieki zdrowotnej (POZ). Wyślij e-deklarację

Wpisaliśmy w danych kontaktowych swoje telefony i adresy mailowe. I działa. W momencie jak lekarz wystawi e-receptę to natychmiast przychodzi sms i mail. Jak byśmy niechcący skasowali sms, a nawet mail, to na IKP wyświetla się informacja potrzebna do wykupienia leków. A jak już wszystkie kupimy to pojawi się anons – recepta zrealizowana.

Czyli podajemy nr telefonu i/lub adres mail na swoim Internetowym Koncie Pacjenta w celu:

będziemy wysyłać Ci e-recepty, e-skierowania, a także powiadomienia dotyczące zmian na twoim koncie i kontach osób bliskich SMS-em lub e-mailem

Po zalogowaniu się na swoje konta zobaczyliśmy z Witkiem różne zakładki:

Recepty

Znajdziesz tu:

  • e-recepty (recepty elektroniczne) z dawkowaniem leków
  • zrealizowane recepty papierowe (od początku 2019 r.)
  • leki na receptę, zrefundowane przez NFZ (od 2008 r.)

Wizyty

Znajdziesz tu:

  • wizyty zaplanowane w ramach NFZ
  • historię wizyt (od 2008 r.) w ramach NFZ
  • podsumowanie kosztów Twoich wizyt zrefundowanych przez NFZ

Skierowania

Znajdziesz tu:

  • e-skierowania (skierowania elektroniczne)
  • informacje o skierowaniach do uzdrowisk w ramach NFZ

Zwolnienia

Znajdziesz tu:

  • Twoje e-zwolnienia
  • szczegóły wystawienia zaświadczenia lekarskiego

Apteczka

Znajdziesz tu:

  • listę leków wykupionych na receptę
  • wyszukiwarkę leków dostępnych w Polsce
  • listę wyrobów medycznych opłaconych przez NFZ

Profilaktyka

Znajdziesz tu:

  • ankietę, która pozwoli sprawdzić, czy wystarczająco dbasz o swoje zdrowie
  • porady lekarzy i innych ekspertów

Warto zwrócić uwagę na zakładkę Uprawnienia.

Uprawnienia

Znajdziesz tu:

  • konta dzieci (do 18 roku życia)
  • konta, do których bliscy dali Ci dostęp
  • listę osób, które mają dostęp do Twojego konta (osoby bliskie, lekarze)

W związku z tym, że jest to tekst inauguracyjny będziemy wdzięczni za wszystkie komentarze, pytania i sugestie.

Chcesz być na bieżąco?